MH2D september 2011

Mergelheuvelland 2daagse…..

Zondagochtend 18 september was het zover…de MH2D!

Met 11 personen en 3 auto’s zijn we rond 07.30 uur vertrokken vanuit de haven in Wanssum
richting Sint Geertruid.
Na een klein uurtje rijden kwamen we aan op de bestemming.
Het had nog niet geregend en het zag ernaar uit dat we het weleens droog zouden kunnen
houden.

Nadat we een groepsfoto hadden gemaakt zijn we naar de tent gefietst om daar onze
inschrijving te bevestigen en hierbij kregen we een envelop met daarin een stempelkaart en
startbewijs ( Nick nr 5555 ).

De meesten wilden de 50 km ( 56,1 km ) gaan fietsen. Dit was pas mijn 2e tourtocht en ik
twijfelde nog om de 35 ( 38,7 km ) te fietsen. Ik nam me voor de beslissing te maken bij de
splitsing.

Nadat iedereen zijn startbewijs had bevestigd aan zijn MTB kon de tocht beginnen.
Na 5 min te hebben gefietst zag ik dat toch al verschillende collega bikers hun band aan het
verwisselen waren. Geen lekker begin dus!

Na een half uur fietsen was ik lekker warm en kwamen we in een afdaling met dikke keien
en omringd door bomen. Het flitste van alle kanten en dacht: “zo hard ga ik toch niet”
(hahahahaha). Hier werd dus een gratis fotoshoot geregeld.

Nadat we dit gehad hadden gingen we op weg naar de eerste serieuze klim van de dag.
Maar hier werd net van tevoren ook nog een gratis fotoshoot weggegeven. Het was inmiddels
erg druk geworden op deze plek waardoor je niet echt snelheid kon maken. Dion had wat
technische problemen aan zijn fiets. Zijn ketting was geknapt en hij had gelukkig onze service
monteur Ralph bij de hand. Ik zag dat voor mij al verschillende bikers omhoog aan het lopen
waren vanwege de drukte op de klim. Eenmaal boven kreeg je toch een mooie afdaling.

Na +/- 17 km stonden we stil. Dit had ik nog nooit meegemaakt… file in het bos. Dit duurde
ongeveer 15 minuten. Nadat we uit deze opstopping waren konden we onze weg weer
vervolgen.

Ik voelde me nog steeds goed en dacht dat ik de 50 km. ook wel kon halen. Ik fietste samen
met Gerard en hij besloot ook om de 50 km te doen. Bij de splitsing sloegen we links af
richting het eindpunt van de 50 km.
Het ging hier flink omhoog. Als we dat van tevoren hadden geweten….

Nadat we dit overleefd hadden kwamen we snel bij het eerste rustpunt.
Hier stonden Marcel en Bart al wat te drinken. Gerard, Dion en Ralph voegden zich al vrij
snel bij de groep. Ruud, Richard, Wim, Twan vd Ven en Henk waren alweer gevlogen. Zij
hadden het tempo er goed in zitten. Na een drankje en een aantal koeken ( en weer een service
beurtje voor de fiets van Dion ) vervolgden we onze weg.

Na mooie beekjes en watervalletjes langs de route slingerden we weer door het bos heen.
Nadat ik weer een aantal keren moest afstappen voor de steile bergjes in het bos was ik blij
dat we hieruit waren.

Nadat ik weer was bijkomen had ik toch maar besloten om niet meer zo veel door het bos te
wandelen hahahaha. Op de ( redelijke ) verharde stukken kon ik wel goed meekomen. Het
werd steeds steiler en steiler en dan kwam er weer zo’n Rabobank renner voorbij gestoven.
Het leek alsof wijzelf stil stonden. Dion had ondertussen alweer een aantal rake opmerkingen
gemaakt waaronder : “Hey vriend we gaan berg op he !” en “ heb je peper in de kont zitten!”
Uiteindelijk kwamen we bij de laatste splitsing, linksaf 70km en rechtsaf 50 km. Na een paar
km kwamen Ralph, Dion en Nick aan bij een camping. Hier was de 2e rustplaats. Hier hadden
ze volop fruit en 2 grote waterkannen staan. Binnen waren ze voetbal aan het kijken op een
groot scherm (psv-ajax 2-2). Marcel, Gerard en Bart voegden zich al snel bij de groep.

Nog een tiental km te gaan en we zouden de finish bereiken. Hierbij ging de route veelal over
brede landweggetjes en een donkere tunnel ( vrij laag kan ik je zeggen ) waarin verschillende
malen met mijn helm het beton heb gekust. Uiteindelijk kwam de tent in zicht en was het
gelukkig de gehele tocht droog gebleven. Na aankomst bij de tent stonden Henk, Ruud, Wim
en Twan al een half uur te wachten. Binnen 5 minuten waren we geheel compleet, behalve
Richard. Hem waren we kwijt. Ondertussen zijn we naar de auto gefietst, maar ook daar
geen Richard. Toch maar besloten om hem even te bellen. Hij had de 2e splitsing gemist en is
onbewust in de richting van de 70 km ( 73,8 km ) gegaan. Hij kwam uiteindelijk na 5 min bij
de auto en had dus aardig doorgetrapt.

Nadat we andere kleren hadden aangetrokken en de fietsen op de kar hadden gezet gingen we
weer op weg naar Wanssum. Althans, Dion lustte nog wel een broodje frikandel met mayo
onderweg !! Dit is helaas niet meer gelukt. Eenmaal aangekomen in de haven van Wanssum
besloten we om de dag af te sluiten met een biertje (3x) bij Piet.

Kortom een geslaagde dag in het zuiden van Limburg en zeker voor herhaling vatbaar.
Laat de inschrijving maar komen voor 2012.